Αρχική Σελίδα  |  Εσπερινό Γεν. Λύκειο  |  Διαφορετικότητα  |   Επικοινωνία  |

ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ

Η επιλογή, η προετοιμασία και η υλοποίηση ενός εξωδιδακτικού σχολικού προγράμματος συμβάλλει ώστε το σχολείο να πραγματώνει το διττό του ρόλο : την ανάδειξή του ως χώρου παιδείας και χώρου πολιτισμού, δημιουργικής έκφρασης και ανάδειξης νέων, πρωτότυπων ιδεών, τάσεων και δράσεων. Το εξωδιδακτικό σχολικό πρόγραμμα συμπληρώνει και επεκτείνει έξω από τα όρια της αίθουσας διδασκαλίας το έργο της … κιμωλίας και του …’’BIC;’’. Δίνει την ευκαιρία σε μαθητές και καθηγητές να βιώσουν το σχολείο της δημιουργίας, της ελεύθερης έκφρασης, της επικοινωνίας.. Παράλληλα εμψυχώνει και στηρίζει τους μαθητές στη διαδικασία ανακάλυψης της γνώσης μέσα από την έρευνα, την ανάλυση-σύνθεση των δεδομένων και τη βιωματική προσέγγιση του θέματός τους.
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ανάπτυξη και ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, του αυτοσυναισθήματος, η ανάπτυξη Δεξιοτήτων ζωής, οι Διαπροσωπικές σχέσεις. Και αν ο πολιτισμός ορίζεται ως ανθρώπινη έκφραση και δημιουργία, αν όλες οι γλώσσες προάγουν τον πολιτισμό και τις ανθρώπινες σχέσεις, η νοηματική γλώσσα πάνω απ΄ όλα προάγει τον άνθρωπο και αυτό γιατί κάνει πράξη την ισοτιμία μέσα από τη ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Και επειδή η κάθε ΄΄αναπηρία΄ ή καλύτερα η κάθε ιδιαιτερότητα είναι και μεγάλη και βασανιστική μόνον όταν εμείς οι υπόλοιποι, οι πολλοί, επιτρέπουμε να είναι, τολμήσαμε να μπούμε εμείς στον κό-σμο της σιωπής να ΄΄ σπάσουμε΄΄ τα στεγανά, να προσπαθήσουμε να τον κατανοήσουμε, να τον μάθουμε. Έτσι φθάσαμε στην αντιστροφή της ισχύουσας αρχής του πλειοψηφικού δικαίου που ισχύει σε όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας και κατά συνέπεια και στις ανθρώπινες σχέσεις, και εμείς, οι πολλοί, ταχθήκαμε πίσω από τη μία, τη Ρίτσα. Μας εμπιστεύθηκε, την εμπιστευθήκαμε, την ακολουθήσαμε- έστω και στοιχειωδώς στην αρχή- στον κόσμο της Νοηματικής Γλώσσας. Τη δική της γλώσσα την κάναμε και δική μας και :
- βήμα-βήμα φθάσαμε στην ενεργό συμμετοχή μας στα δρώμενα της εκπαιδευτικής κοινότητας του σχολείου, μέσα και έξω από την τάξη, ακολουθώντας τα μονοπάτια της σιωπής, που οδηγούν στη δυνατότητα έκφρασης- επικοινωνίας μέσω της Νοηματικής Γλώσσας
- σήμερα, στο τέλος της πρώτης φάσης του προγράμματος, καταλήγουμε στο ερώτημα-διαπίστωση – προβληματισμό : Αλήθεια, αν μάθαμε να λέμε σε μια ξένη γλώσσα << καλημέρα>> για τους θερινούς μας επισκέπτες, μήπως ήρθε η ώρα να μάθουμε να το λέμε και σε μια πιο δικιά μας γλώσσα την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, για τη Ρίτσα, για όλους εκείνους τους Κωφούς συνανθρώπους μας με τους οποίους ζούμε καθημερινά μαζί ;
- σαν πράξη κατάφασης στο παραπάνω ερώτημα συντάξαμε ένα Λεξικό ή Νοηματολόγιο –σε ηλεκτρονική μορφή- που καλύπτει βασικές ανάγκες έκφρασης και επικοινωνίας της σχολικής ζωής, αλλά και τις απλές καθημερινές ανάγκες έκφρασης και επικοινωνίας.

Στέλλα Τέγου - Στεργιοπούλου
Διευθύντρια του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Καστοριάς
Συντονίστρια του Προγράμματος
ΠΗΓΕΣ:
1) Θεόδωρος Μαγγανάρης:(1998 ) Εγχειρίδιο Νοηματικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη.
2) Η υπ’  αρίθμ. 117302/Γ2/19-10-2007 Εγκύκλιος του ΥΠ.Ε.Π.Θ.
3) Το Διαδίκτυο